Komerční provoz bezpilotních prostředků – Unmanned Aircraft System
Nedávno jsme na výboru evropských záležitostí měli směrnici o civilním využívání bezpilotních letadel, která se bude v EU postupně zavádět. Využití těchto letounů je jasné, přináší však řadu otázek, na které je potřeba odpovědět. Bezpečnost s ohledem k jinému leteckému provozu apod.
Jak to bude fungovat možná ukáže zavádění v USA, protože Americký Federální úřad pro letectví (FAA) oznámil, že udělil první povolení pro komerční lety bezpilotního stroje nad americkou pevninou. Souhlas úřadů dostala energetická korporace BP, která na Aljašce využívá aparáty Puma kalifornského výrobce AeroVironment. První let se podle agentury AP uskutečnil v neděli.
Spojené státy doposud komerční využití bezpilotních letadel nad svým územím neumožňovaly, postupně se to ale má změnit. Příslušné zákony mají nebe pro tyto stroje otevřít do roku 2015. Mezinárodní asociace pro bezpilotní letecké systémy (AUVSI) odhaduje, že kvůli zmíněným omezením tratí USA ročně asi deset miliard dolarů (přes 202 miliard Kč).
AeroVironment pomocí bezpilotních letadel provádí kontrolu potrubí, silnic a zařízení u severoaljašského města Prudhoe Bay, kde se nachází největší americká ropná pole. RQ-20 Puma je malý stroj na bateriový pohon, start provádí technici přímým vypuštěním z ruky. Aparát je určen zejména pro kontrolní a výzvědné úkoly, vybaven je mimo jiné infračervenou kamerou.