Od roku 2017 budou systémově sledována všechna letadla s ADS-B

Počínaje rokem 2017 by měla být systémově monitorována všechna letadla vybavená vysílači ADS-B, včetně letadel všeobecného letectví. Na bezpečnostní konferenci pod záštitou Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO) to sdělili představitelé irské společnosti Aireon, která spadá pod provozovatele komunikačních satelitů Iridium. Právě tyto satelity budou do dvou let schopné přijímat signál ADS-B z jednotlivých letadel, což umožní přesné sledování jejich polohy nejen nad pevninou, ale i nad oblastmi bez radarového pokrytí. Informoval o tom server AVweb.

 

Systém ADS-B / www.dynavtech.com

Automatizované monitorovací systémy ALERT (Aireon Aircraft Emergency and Rescue Tracking) budou polohu palubních vysílačů nejen sledovat, ale především také ukládat. Jakékoliv letadlo bude tudíž dohledatelné i zpětně, což by mohlo výrazně usnadnit pátrání po „ztracených“ letadlech, jakým bylo i loňské zmizení letu Malaysian Airlines MH370. Byť v tomto konkrétním případě patrně došlo k vyřazení ADS-B vysílače ještě během letu, celý případ ukázal na slabinu současného systému monitorování letadel v oblastech například nad širokými vodními plochami.

Podle zástupců Aireonu ovšem projekt monitorování ADS-B z vesmíru nevzešel z nejasného osudu letu MH370, ale na základě dřívějšího zájmu kanadského řízení letového provozu, které je odpovědné za sledování provozu nad severním atlantikem a v polární oblasti, kde slabé radarové pokrytí neumožňuje zcela komfortní řízení provozu a využití veškerého dostupného prostoru. Nový systém toto vyřeší.

V případě zmizení některého letadla poskytne Aireon bezplatně údaje o poslední poloze pohřešovaného stroje aerolinkám a pátracím týmům. Za úplatu pak bude společnost polohové údaje dodávat i dalším zákazníkům z řad aerolinií či leteckých úřadů.

zdroj:Aeroweb

""


Další články