NASA chce snížit spotřebu, emise a hluk letadel civilního letectví
Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) využívá Boeing 757 ecoDemonstrator ve snaze najít cestu, jak snížit spotřebu paliva, emise a hluk v letecké dopravě. Speciální povrch letounu by měl být odolnější vůči zachytávání nečistot, které zhoršují jeho aerodynamické vlastnosti. Další projekt uvažuje umístění 31 prodouvých motorků v blízkosti vertikálního stabilizátoru a směrového kormidla za účelem zvýšení účinnosti těchto ploch. Veškeré výsledky testů bude úřad průběžně zveřejňovat. Zprávu přinesl portál Avweb.com
Aerodynamika letadla je jednou z jeho nejdůležitějších vlastností a je žádoucí, aby se příliš neměnila. Nečistoty a hmyz na náběžných hranách křídel ovšem narušují laminární proudění vzduchu, čímž zvyšují odpor a snižují vztlak. NASA proto porovnává různé materiály, aby našla takový, který bude nejodolnější vůči zachytávání nečistot. Studie ukázaly, že čisté náběžné hrany letounu mohou ušetřit až šest procent paliva v průběhu letu.
Pracovníci v laboratořích vybraly pět materiálů, které nyní budou testovat v průběhu patnácti letů v oblastech s největším výskytem hmyzu. Po ukončení letu porovnají množství nežádoucích nečistot, které utkvěly na křídlech letounu. Ověřovat budou rovněž pevnost materiálů, neboť musejí snášet zátěž plynoucí z provozu letadla.
„Úspora jednoho až dvou procent paliva se může zdát jako zanedbatelná, avšak v rámci letectví se může jednat o miliony dolarů a ochranu životního prostředí před nebezpečnými emisemi výfukových plynů,“ komentuje výzkum Fay Collier, odpovědný manažer projektu NASA.
Druhý projekt míří na zvýšení účinnosti vertikálních ocasních ploch umístěním 31 proudových motorků do jejich blízkosti. Motorky by mohly podle potřeby ovlivňovat procházející proud vzduchu a tím zvyšovat účinnost řídících a stabilizačních ploch, jejichž velké rozměry jsou nevýhodou počas horizontálního letu. Celkem devět testovacích letů bude zahrnovat řadu manévrů pro posouzení nárůstu účinnosti směrového kormidla vlivem dodatečných turbínek. Pozemní testy modelu vertikálních ocasních ploch v měřítku 1:1 ukázaly, že může dojít až k 30% zvýšení jejich účinnosti. Již pětinový nárůst by mohl vést ke zmenšení ploch o 17 % a poklesu spotřeby paliva o půl procenta, odhadují výzkumníci.
„Cílem obou projektů je zlepšit proudění vzduchu okolo povrchu letadla a tím snížit jeho odpor,“ poznamenává pan Collier. Jako již mnohokrát v minulosti, výsledky bádání NASA našly uplatnění i mimo výzkumná centra úřadu. Je proto možné, že se v budoucnu piloti kluzáků nebudou muset zatěžovat čištěním náběžných hran svých aerodynů a ocasní plochy mnoha letadel nabídnou prostor přídavným turbínkám.