Jak se stát dopravním pilotem
Chcete se stát dopravním pilotem? Jak sen uskutečnit?
Jako první krok je třeba nejdříve absolvovat úspěšně zdravotní prohlídku na Ústavu leteckého zdravotnictví. Pro práci dopravního pilota je požadována třída I, zdravotní klasifikace je označena jako Medical Class I. Do výcviku můžete nastoupit i s II.třídou zdravotní kvalifikace, ale získání I.třídy je daleko náročnější a může se stát, že touto prohlídkou na I.třídu neprojdete a přijdete tak o peníze.
Existují tři druhy pilotních licencí, které pro dopravní létání musíte získat.
PPL – private pilot licence – umožňuje létat jednomotorové i vícemotorové letouny, ale pouze jako sportovní nebo soukromá činnost. S tímto průkazem není možné hledat práci jako profesionální pilot.
CPL – comercial pilot licence – tato licence umožní nejen létat prakticky na všech letounech, ale především je základním požadavkem pro práci profesionálního pilota. Bez vícemotorové a přístrojové kvalifikace však ještě neumožňuje odstartovat dráhu dopravního pilota.
ATPL – air transport pilot licence – tato licence je nezbytná pro piloty, kteří chtějí létat na vícepilotních letounech v obchodní letecké dopravě jako velitelé letadel, tedy kapitáni. Získání tohoto druhu licence je podmíněno náletem cca 1500 hodin. Proto se zkoušky praktických dovedností na vydání průkazu ATPL obvykle skládají až po několikaleté praxi u dopravního letectva. Ještě před nástupem k jakékoliv letecké společnosti na pozici pilot vícepilotního letounu, je třeba složit zkoušky z teoretických znalostí právě pro licenci ATPL. Je to předpisem stanovená procedura, poměrně zdlouhavá a náročná (14 zkoušek) bez které nelze zahájit kariéru u dopravního létání. Tato procedura je nazývána „frozen ATPL“ a dokládá, že: část požadavků pro získání tohoto stupně licence je již úspěšně splněna a po dolétání požadovaných hodin se završí praktickou letovou zkouškou. Vydaný průkaz ATPL je pak platný po celé Evropě.
MCC – multi crew cooperation – jedná se o výcvik spolupráce vícečlenné posádky. Tento kurz je možné absolvovat v některých FTO u nás nebo je možné ho zahrnout do typového výcviku.
Type rating – typový výcvik– poslední krok k usednutí do pilotní sedačky dopravních letadel. Během tohoto, zhruba 2 měsíčního výcviku, se pilot učí ovládat typ letounu, na kterém bude létat (Boeing , Airbus, Golfstream,…). Pilot se na simulátoru učí s daným letounem létat a hlavně zvládat nouzové situace. Celý tento výcvik zakončuje Base training, což je hodinový let a několik přistání s prázdným letadlem daného typu.
Jak se tedy stát dopravním pilotem.
Vyhledejte leteckou školu FTO (Flight Training Organization), která má oprávnění provádět letecký výcvik až do úrovně „frozen ATPL“. Existuje více variant modulového nebo integrovaného výcviku. Doporučuje se hledat takovou školu, která má již s výcvikem zkušenosti a má dostatečné zázemí pro teoretickou pozemní výuku i technické vybavení pro praktický letový výcvik. Nebojte se ptát na vše ,co Vás zajímá. Důležitý je počet instruktorů, jejich zkušenosti, počet odučených studentů, škola má, zda může provádět výcvik všech licencí, zdali se na jejím letišti létá i v zimě atd. Důležité také je, mít leteckou školu dobře dostupnou a netrávit zbytečně mnoho času jenom cestováním.
Budoucí dopravní pilot musí odlétat osnovu pro získání diplomu obchodního pilota (CPL), odlétat výcvik a získat doložku pro řízení vícemotorových letadel (ME), zvládnout létání podle přístrojů (IR) včetně získání doložky pro přístrojové lety. Nezbytné je také složit na Úřadu pro civilní letectví zkoušky teoretických znalosti pro diplom dopravního pilota ATPL (A), zkoušku letecké angličtiny v minimálním rozsahu ICAO Level 4 a být držitelem Všeobecného vysvědčení radiofonisty, které umožňuje obsluhovat palubní letadlové radiostanice.
Pro ty, kteří plánují svůj pilotní výcvik realizovat v zahraničí, např. v USA, doporučuji domluvit se s Úřadem pro civilní letectví vzhledem k poměrně náročnému procesu akceptování pilotních licencí získaných mimo členské státy JAA.
Celkový nálet pilota, který splnil výše uvedené požadavky, se pohybuje zhruba na počtu 200 letových hodin a nezbytnou součástí je také aktivní znalost anglického jazyka. Mimo komunikace během VFR létání v ČR, probíhá komunikace s řízením letového provozu i u nás v angličtině a je třeba tento jazyk ovládat. Také některé studijní materiály jsou dnes v angličtině. Bez její znalosti nelze takový výcvik zvládnout.
Letecké vzdělání je možné získat rovněž na některém z pilotních studijních oborů na vysokých školách (např. ČVUT Praha, Žilinská univerzita, VÚT Brno, FDS Žilina, Oxford Flight Academy a řada jiných). Počítejte s tím, že pilotní výcvik budete financovat převážně z vlastních zdrojů. Letecké vzdělání je samozřejmě také možno získat službou a studiem na pilotních oborech v Armádě ČR.
Letecký výcvik je dnes velmi drahou záležitostí a je třeba předem pečlivě uvážit způsob financování i to, zda je opravdu cílem stát se dopravním pilotem. Diplom dopravního pilota patří k nejprestižnějším a pokud jste už rozhodnuti, přeji Vám hodně štěstí a jen šťastná přistání.