České aerolinie (ČSA) oznámily úřadu práce propuštění 77 pilotů a více než 200 stevardů a dalších lidí, stavy se tak sníží o třetinu. Čísla potvrdil šéf Českého sdružení dopravních pilotů ČSA Stanislav Fiala.

Co dodat? ČSA bojují o své místo na slunci tolik let a teď dojde k propuštění téměř 300 lidí. Nikoho nezajímá, že jde o velmi odborné profese. Stát má mít národní leteckou společnost a zatím to vypadá, že společnost za nedlouho skončí. A svádět to na krizi na Ukrajině je průhledné.

ČSA je vysoce profesionální společnost a lidé v ní na velice vysoké úrovni. Přijdou o práci a to je špatně.

 

Na propouštění upozornil web Echo24.cz. Mluvčí ČSA Daniel Šabík uvedl, že firma se snaží ve spolupráci s partnery z aliance SkyTeam zprostředkovat pro některé profese novou práci. „Například ze strany Korean Air nebo Aeroflotu je prostor zaměstnat většinu pilotů Airbus A320, pro které ČSA již nebudou mít uplatnění,“ řekl Šabík.

Společnost už dříve uvedla, že letos na podzim znovu výrazně zredukuje svoji flotilu. Dopravce nabízí na trhu celkem šest Airbusů A320. Nemá pro ně totiž dostatečné využití. Firma má navíc objednáno dalších sedm airbusů, avšak bez přesného termínu dodání. (více o prodeji zde)

Důsledek krize na Ukrajině
Šabík v tiskovém prohlášení uvedl, že propouštění je nezbytnou reakcí na vyřazení letadel A320 z flotily společnosti, které je zase součástí snahy zajistit firmě udržitelný provozní zisk. Podle něj se propouštění týká zhruba 70 pilotů, 150 palubních průvodčích a asi 60 administrativních pracovníků.

„K urychlení tohoto kroku se společnost rozhodla poté, co došlo k významnému meziročnímu propadu počtu rezervací i přepravených cestujících z Ruské Federace a dalších zemí bývalého Sovětského svazu v souvislosti s ukrajinskou krizí,“ uvedl mluvčí. ČSA proto podle něj již v letošní hlavní letní sezoně letouny A320 skoro nevyužívaly pro pravidelnou přepravu.

„Rozhodnutí, že ČSA nebudou využívat Airbusy A320, projednali a jednomyslně schválili na valné hromadě Českých aerolinií na začátku září všichni akcionáři společnosti jako součást restrukturalizačního plánu,“ dodal.

Některá z opatření restrukturalizačního plánu České aerolinie již letos zavedly. „I díky těmto změnám České aerolinie letos šest měsíců po sobě vykázaly čistý provozní zisk, poprvé za posledních několik let,“ uvedl mluvčí ČSA.

Odbory: Je to v rozporu s prohlášením o vstupu Korean Air
S chystaným propouštěním nesouhlasí odbory. Podle Českého sdružení dopravních pilotů ČSA (CZAPLA) jde o ohrožení existence aerolinek. Majitele společnosti žádají o revizi rozhodnutí.

Záměr je podle CZAPLA v rozporu s prohlášením ministerstva financí z loňského března, které popisovalo podmínky prodeje 44 procent akcií ČSA společnosti Korean Air. Mimo jiné se v něm mluvilo o vyšším využití kapacit aerolinií. „Piloti toto rozhodnutí přivítali jako krok správným směrem, jelikož Korean Air je renomovaná společnost se zvučným jménem v leteckém průmyslu. České sdružení dopravních pilotů by tímto chtělo požádat majitele Českých aerolinií, aby podnikli kroky k revizi rozhodnutí vedení společnosti ČSA o propouštění zaměstnanců,“ uvedly odbory.

Firma loni prodělala 922 milionů korun při tržbách 13,3 miliardy. Jde o nejhorší výsledek od roku 2009. Špatné výsledky vedly už loni k částečné personální výměně v čele ČSA, skončil například šéf obchodu Jiří Marek. (více zde)

Podíl v ČSA loni získal Korean Air a později i Travel Service.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/propousteni-v-csa-0mu-/eko-doprava.aspx?c=A140923_212743_eko-doprava_cen#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6


Další články