Něco tu hodně smrdí. Poslanec odhalil miliardy, které tečou do neznámé, brněnské firmy už desítky let. A Ťok dělá, že se nic neděje
ROZHOVOR Předseda poslanců Úsvitu Marek Černoch ve své čtvrteční interpelaci na premiéra Sobotku upozornil na zvláštní fakt. Tím je štědrost resortu dopravy směrem ke společnosti, která si tak přichází na obrovské příjmy zřejmě díky zakázkám na registrační značky.
Pane poslanče, ve své interpelaci na premiéra Sobotku jste uvedl, že firma HICON dodává bez výběrového řízení registrační značky již 26 let za přibližně 4 miliardy korun. To jste myslel v nadsázce, nebo jako fakt?
To je absolutně nepochopitelný fakt. Firma HICON dodává registrační značky státu již 26 let, aniž by přitom vzešla z jakékoli soutěže. Jde tak ze strany Ministerstva dopravy o udržování bezprecedentního stavu, kdy jsou ústředním orgánem státu ze státní pokladny vypláceny enormní sumy peněz. Ty značně převyšují částku za nákup registračních značek, než by tomu bylo v případě vypsání otevřeného a transparentního výběrového řízení. Ministerstvo dopravy řízené ministrem Ťokem se tím například dopouští nedovolené veřejné podpory, která je podle článku 107 Smlouvy o fungování EU nepřípustná. Poslední, ministrem Ťokem zrušené zadávací řízení na výběr dodavatele registračních značek, bylo zrušeno až po podání nabídek. Ministerstvo dopravy mělo tedy detailní informace o cenách, za které byly uchazeči o veřejnou zakázku schopni značky dodat. Podle informací byly nabídkové ceny podstatně nižší než ceny, za které ministerstvo odebírá registrační značky od stávajícího dodavatele, společnosti HICON. Po zrušení zakázky však smlouva se společností HICON zůstala v platnosti, aniž by došlo ke snížení ceny.
Čím si tu štědrost našeho státu vůči této firmě vysvětlujete?
Nedá se to vysvětlit jinak, že tady něco „smrdí“. Jestliže jedna firma desítky let získává od Ministerstva dopravy státní zakázky za miliardy bez výběrových řízení, když už se výběrové řízení vypíše, tak se najednou zruší, aby je pak dále dostávala stejná firma. A ministr Ťok podepisuje s touto firmou dodatky na další zakázky, pak není opravdu něco v pořádku. Navíc, nejedná se o jediný případ, který je ve spojení s Ministerstvem dopravy, mírně řečeno, nestandardní. Ať už je to zrušení zakázky na modernizaci tratě mezi Hostivaří a Hlavním nádražím, kdy zakázku zrušila Správa železniční dopravní cesty ve chvíli, kdy vyhrála společnost s nabídkou o 800 milionů menší, než byly nabídky ostatních společností nebo známá kauza společnosti Kapsch. Ve spojitosti se zakázkou na mýtné brány pro Kapsch, dostalo dokonce Ministerstvo dopravy od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pokutu jeden milion korun. Za prodloužení smlouvy na mýto bez otevřeného tendru. Firma Kapsch si prodloužením smlouvy přijde na více než 5 miliard korun. A všichni tváří, že se nic neděje? Děje! Ministr Babiš, premiér Sobotka a celá vláda říká, jak bojuje proti korupci. Vozí se po malých a středních živnostnících, zavádí EET. A podobné neprůhledné tendry za miliardy se neřeší? Proto jsem interpeloval nejen ministra Ťoka, ale i premiéra Sobotku. Premiér je zodpovědný za své ministry – tedy i ministra Ťoka. Tak ať to řeší. Vždyť to je do nebe volající.
Budete se o zcela neznámou, byť zřejmě neskutečně bohatou společnost HICON odkudsi z Brna zajímat i nadále?
Samozřejmě budu. A do hloubky. Snažím se zjistit co nejvíce informací a budu ministra Ťoka a premiéra Sobotku znovu interpelovat. A odpověď vám dám k dispozici. Mimo interpelace budu chtít zařadit bod nebo mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny. Aby to ministr jasně vysvětlil a pokud tam bude jakékoli pochybení, vyvodil z toho důsledky. Zákony platí pro každého.